mama * plusmama * verliefd op Tim * nachtopvoedster * zot van sterrenstofjes * fan van grijs/wit * houdt van rust en gezelligheid *

vrijdag 21 juli 2017

Ik als hoogsensitief persoon



Ik als hoogsensitief persoon

Een 2 tal jaar geleden was ik in volle rouwverwerking van m’n miskraam maar blijkbaar zat er niet alleen die verwerking maar ik kreeg toen ook te horen van Thibo zijn psycholoog dat ik hoogsensitief ben. Verder niet veel aandacht aan besteed, zelf ook hulp gezocht bij een psycholoog die vooral verder werkte rond de rouwverwerking.
Maar ja die verwerking was 1 maar er bleef iets knagen. Ik was toch wel anders dan andere.

Ik ben een aantal boeken beginnen lezen over hoogsensitiviteit (HSP) en hoe meer ik las hoe meer ik mezelf er in herkende. Ik kwam ook uit op de site van All Coaching in Lombardsijde. Katri Wildemeersch is HSP Professional. Na een kort mailtje toch een afspraak gemaakt voor een gesprek. Waw! Wat voelde ik me begrepen. Wat een verademing. Na een paar gesprekken en testen toch de zekerheid gekregen dat het HSP is.
(opgelet! met een paar vraagjes in een tijdschrift weet je niet of je hsp bent, hier gaan veel gesprekken, interviews en testen aan vooraf)
Dat weten we dan ook weer maar hoe gaan we er mee om of eigenlijk hoe ga ik er mee om?
Het weekend van 1-2 juli ging ik op training. Een heel mooi, intensief maar voor mij vooral een zwaar weekend.

Wat je eigenlijk moet weten over HSP.
HSP is geen ziekte of aandoening of wat dan ook maar een manier waarop je brein werkt. Het is een aangeboren persoonlijkheidskenmerk die voorkomt bij ongeveer 15-20% van de bevolking.

Niet moeilijk dat ik mij anders voel dan andere ;-)

Wat is nu eigenlijk HSP?
Volgens Prof. Dr. Elke Van Hoof is de diepgaande verwerking van prikkels het enige kenmerk van HSP.
We nemen prikkels veel intenser waar en verwerken ze op een veel intensere manier.
Onze gedachten staan nooit stil.
We hebben een gevoeliger zenuwstelsel waarbij dan ook het grote gevaar er is dat je overprikkeld geraakt.
Fysiek is het dan ook vermoeiender en we hebben een grotere recuperatietijd nodig.

Wat doet HSP met mij?
Bij elke nieuwe situatie, verandering, iets die niet gepland is, ervaar ik onrust.
Maar niet alleen daarbij. Grote groepen, familiefeestjes, veel lawaai, fel licht of veel zon, piepend geluid, prikkelende kleren, natte kousen, zand tussen m’n tenen, vuile handen, sterke geuren, rare smaken kan ik helemaal door van slag raken.
Het heeft dus met alle zintuigen te maken. Zien, voelen, horen, ruiken, smaken…
Veel hangt af van m’n stresslevel op dat moment hoe ik er mee om kan of zal reageren.
Vaak kom ik heel kwetsend of cru over hebben ze mij al gezegd terwijl ik dat helemaal niet zo bedoel. Typisch HSP weet ik nu. Maar ja niet leuk natuurlijk. Een reactie op overprikkeling.
Op training leerden we aan zelfregulatie te doen. Dit zal nog heel veel oefening van me vragen maar weet dat ik er aan werk ;-)
Overprikkeling kan zich op verschillende punten uiten.
De ene explodeert of klapt dicht. Bij de ander komt er een klein monstertje naar boven of ze lopen rond als een kieken zonder kop.
Bij een hoge overprikkeling kan je zelfs heel agressief of destructief gedrag krijgen.
Te veel overprikkeling gaat vaak samen met stress, burn out en is heel erg uitputtend.

Bijzondere kenmerken bij HSP’ers en hoe ik ze ervaar.
Let op, deze kenmerken kunnen ook bij andere voorkomen maar alle HSP’ers hebben ze.

  • Een groot inlevingsvermogen
Ik voel heel sterk de emoties van andere aan, de problemen en het grote gevaar is dat ik ze ga overnemen en er dagen mee ga rondlopen. Hierbij heb ik ook een heel sterke intuïtie. Ik ga vaak aan dingen denken waar andere niet aan denken.

  • Een sterk rechtvaardigheidsgevoel
Net als alle andere hsp’ers ben ik heel gevoelig voor rechtdaardigheid en kan ik heel fel reageren op onrecht. Regels zijn voor mij heel belangrijk, alsook respect. Wanneer respect en rechtvaardigheid niet worden nageleefd zit ik heel vaak op m’n paard en dan is het niet moeilijk dat het potje overkookt.

  • Moeite met conflicten
Ik heb een hekel aan ruzie en conflicten. Wanneer er ruzie of discussie is voel ik me zo machteloos. Ook omdat wij eerst denkers zijn en dan doeners en het zo moeilijk is om direct te reageren. Vaak komen nadien dan wel de juiste woorden maar dan is het te laat. Liefst van al ga ik bemiddelen. Tijdens een discussie kan ik ook heel heftig reageren omdat het vaak gepaard gaat met heel veel emoties in m’n hoofd. Achteraf heb ik ook veel meer tijd nodig dan andere om alles te verwerken.

  • Emotionaliteit en agressie
Door de vele prikkels die we te verwerken krijgen kunnen we vaak emotioneel reageren. De traantjes zitten bij mij vaak heel hoog, ik slik ze vaak weg maar zou ze beter laten lopen want dan laat ik de opgebouwde spanning los.
Dit kan je ook vaak zien bij HSP kinderen. Thuis komen van school en beginnen wenen, een moeilijk weekend had hebben en wenen. Het is de opeenstapeling van prikkels en het is daarom niet genoodzaakt de laatste prikkel die ons doet losbarsten.

  • Geagiteerd gedrag
Opgewonden zijn, zenuwachtig zijn als er iets staat te gebeuren in positieve zin. Typisch voor mij. Slecht slapen, buikpijn, misselijk als we ergens naar toe moeten, als er een feestje is of zo. Dit bouwt spanning op ook al is het leuk.

  • Moeite met veranderingen
Mensen die mij kennen weten dat ik flip als er plots iets veranderd in wat we hebben afgesproken of als er iets veranderd in de dagelijkse routine. Ik heb tijd nodig om dat te verwerken, ik moet me kunnen voorbereiden. Hangt ook veel af van m’n stress niveau op dat moment hoor. Het ene moment kan ik er heel goed mee om en het andere moment loop ik er 24u slecht van. Ik hou dus absoluut ook niet van verrassingen en onvoorspelbaarheden.

  • Zich afgewezen voelen
Ik heb heel vaak het gevoel dat mensen achter m’n rug bezig zijn, het gevoel dat ik er niet bij hoor. M’n voelsprieten zijn heel gevoelig voor afwijzing terwijl dat vaak gewoon zo niet is maar ik voel het wel zo aan. Het gevolg is dat ik me vaak in mezelf zal keren en me terugtrekken.


Wat zijn de sterktes maar tegelijkertijd ook de zwaktes van een HSP’er?

Volledig op mijn lijf geschreven, ik herken me er volledig in. Carolina Bont beschrijft dit volledig in haar boek en Katri ook in haar cursus.

  • We hebben een sterk inlevingsvermogen, zijn zeer zorgzaam en bang om andere te kwetsen. We hebben moeite met ‘nee’ zeggen en assertief zijn.
  • We voelen ons vlug verantwoordelijk voor andermans problemen, we kunnen er over inzitten en ons schuldig voelen als we iemand naar ons gevoel niet genoeg geholpen hebben. We gaan hierdoor makkelijk over onze eigen grenzen.
  • We voelen snel aan als iemand het moeilijk heeft . Het kan heel negatief werken als we niet te horen krijgen wat er werkelijk aan de hand is.
  • We beleven gedragingen van andere heel sterk. Het kan kwetsen en lang blijven hangen.
  • We zijn heel intuïtief en moeten leren loslaten.
  • Ons lichaam is heel gevoelig. We reageren heel heftig op warmte en koude, op ongeschikt voedsel of drank. Onfrisse lucht, drukke omgeving of honger en dorst kunnen ons volledig van de kaart brengen. We zijn heel erg gevoelig voor pijn zowel bij onszelf als bij andere. Ook allergieën komen vaak voor.
  • We zijn heel plichtsgetrouw
  • We kunnen intens genieten maar zijn ook vaak heel perfectionistisch.
  • We kunnen niet goed tegen geweld en spanning. Een reden om films, journaal en kranten in te perken.

Hoogsensitiviteit beschrijven ze als een gave maar tot hier toe zie ik het nog meer als een last. Er leren mee omgaan is de boodschap.

Op training leerden we hoe, nu nog toepassen ;-)

Ik kan je met volle overtuiging de training bij All Coaching (all-coaching.be) aanraden. Je kan Katri Wildemeersch bereiken op katriwildemeersch@hotmail.com of 0486/29.17.27

Geen opmerkingen:

Een reactie posten